دکتر آی تی

دکتر آی تی

وب‌ سایت شخصی سهیل محمدیان- مترجم کتاب های کودکان و بزرگسالان، متخصص حوزه‌ ی آی تی و شبکه
دکتر آی تی

دکتر آی تی

وب‌ سایت شخصی سهیل محمدیان- مترجم کتاب های کودکان و بزرگسالان، متخصص حوزه‌ ی آی تی و شبکه

شبکه و سرورهای مجازی

تخصص من در زمینه‌ی شبکه به سه قسمت سخت‌افزاری،  نرم‌افزاری و سرورهای مجازی تقسیم می‌شه:


الف) سخت‌افزار: در قسمت مربوط به سخت‌افزار، من می‌‌تونم با توجه به نیازهای یک سازمان، شمای کلّی یک شبکه‌ی محلی (LAN) رو طراحی کنم. در واقع من محل قرارگیری سوئیچ‌ها، روترها، فایروال‌ها، سرورها، رک‌ها و سایر تجهیزات مربوطه رو با توجه به اصل کاهش هزینه و افزایش راندمان طراحی و پیاده‌سازی می‌کنم.

البته تخصص من در زمینه‌ی سرورهای اچ پی (hp) و فایروال‌های فورتی‌گیت (FortiGate) هست، ولی این به این معنی نیست که توانایی کانفیگ سیستم‌های متبنی بر سیسکو (Cisco) رو نداشته باشم! به نظر من، یک متخصص شبکه در کنار فیلدهای تخصصی خودش، باید آشنایی حداقلی با سایر سیستم‌ها رو هم داشته باشه.

در خصوص سرورهای اچ پی (hp)، من توانایی انجام سرویس‌های دوره‌ای، ارتقای سخت افزاری (شامل رم، پردازنده (CPU) و هارددیسک‌ها)، عیب‌یابی و کار با سیستم ILO رو دارم. در ضمن، اگر خواسته باشید برای سازمان یا کار و کسب خودتون سروری راه‌اندازی کنید و نیاز به مشاوره داشته باشید، من می‌تونم بهتون کمک کنم!


ب) نرم افزار: مبحث نرم‌افزار در شبکه، شامل ورژن‌های سرور و کلاینت مایکروسافت ویندوز (Microsoft Windows) و همین‌طور کانفیگ تجهیزات درون شبکه، اعم از سوئیچ‌ها، روترها و فایروال‌ها می‌شه. البته بحث پایگاه‌های داده (DATA Base) و نرم‌افزارهایی مثل مایکروسافت اس.کیو.ال سرور (Microsoft SQL Server) هم در این مجموعه قرار دارند، ولی تخصص من در زمینه‌ی زیرساخت‌های شبکه‌ است.

در زمینه‌ی ویندوز سرور، من مدرک تخصصی ویندوز سرور 2012 (MCSA 2012) رو دارم.

ج) سرورهای مجازی: امّا اصلی‌ترین تخصص من در بحث شبکه، موضوع سرورهای مجازی‌ست. شاید بهتر باشه قبلش به این صفحه مراجعه کنید تا کمی درباره‌ی سرورهای مجازی اطلاعات به دست بیارید. به زبان ساده‌، شما می‌تونید منابع سرور فیزیکی خودتون رو بین چند تا سرور مجزا تقسیم کنید! به این کار «مجازی‌سازی« گفته می‌شه. البته این کار مزایای دیگه‌ای هم داره که توی همین وبسایت بهشون پرداخته شده.
مجازی‌سازی، تحت پلتفرم‌های مختلفی انجام می‌شه که من در دو پلتفرم تخصص دارم: پلتفرم وی.ام.ویر (VMware) و پلتفرم مایکروسافت هایپر-وی (Microsoft Hyper-V).
هر کدوم از این پلتفرم‌ها مزایا و معایب خودشون رو دارن که برای هر سازمانی، باید متناسب با نیازهای اون سازمان انتخاب بشه. اگه می‌خواید سرور مجازی رو برای سازمان یا کسب و کارتون راه‌اندازی کنید، ولی نمی‌دونید از کدوم پلتفرم باید استفاده کنید، من می‌تونم شما رو راهنمایی کنم!
در خصوص مجازی‌سازی سرورها، من مدرک پلتفرم وی.ام.ویر (VMware 6.0) ورژن 6.0 رو دارم، ولی با ورژن‌های 6.5 و 6.7 هم کار کرده و کاملاً آشنا هستم.
پلتفرم مایکروسافت هایپر-وی (Microsoft Hyper-V) رو هم به صورت تجربی و از طریق داکیومنت‌های موجود در سایت مایکروسافت و آموزش‌های آنلاین فراگرفته و در چند سازمان پیاده سازی کرده‌ام.