دکتر آی تی

دکتر آی تی

وب‌ سایت شخصی سهیل محمدیان- مترجم کتاب های کودکان و بزرگسالان، متخصص حوزه‌ ی آی تی و شبکه
دکتر آی تی

دکتر آی تی

وب‌ سایت شخصی سهیل محمدیان- مترجم کتاب های کودکان و بزرگسالان، متخصص حوزه‌ ی آی تی و شبکه

بچه های عجیب و غریب خانم پرگرین

سلام!

امروز می‌خوام درباره‌ی یکی از کتاب‌های فانتزی و پرفروش توی امریکا و اروپا صحبت کنم؛ مجموعه داستان‌های «بچه‌های عجیب و غریب خانم پرگرین» و به انگلیسی Miss Peregrine's Peculiar Children.

اگه طرفدار کتاب‌های «هری پاتر» (Harry Potter) باشید، اگه از سه گانه‌ی «ارباب حلقه‌ها» (The Lord of the Rings) خوشتون بیاد و کلاً اگه ذهنی خلاق و عاشق ماجراجویی داشته باشید، مطمئن باشید که این کتاب شما رو ناامید نمی‌کنه.

داستان از جایی شروع می‌شه که پسر نوجوانی به نام «جیکوب» متوجه می‌شه که پدربزرگش یه آدم معمولی نبوده و توانایی‌های خاصی داره. پدربزرگ جیکوب، اِیب پورتمن (Abraham (Abe) Portman)، فردی بود که به «دنیای عجیب و غریب‌ها» (Peculiardom) تعلق داشت؛ دنیایی که افرادی با توانایی‌های عجیب و غریب، در گوشه‌ای از همین دنیا در آن زندگی می‌کنند. شاید ما هر روز داریم اون‌ها رو می‌بینم و متوجه حضورشون نمی‌شیم و بعضی وقت‌ها هم فکر می‌کنیم چیزی که دیدیم خواب و خیال بوده یا از همه محتمل‌تر، اون‌ها رو به چشم جادوگر یا تردست می‌بینیم!

دنیای عجیب و غریب‌ها، دنیای جالبیه! هر کسی سعی می‌کنه تا با استعدادهای خاصی که داره، دنیا رو تبدیل به جای بهتری برای زندگی کنه؛ امّا... روزی می‌رسه که عده‌ی کمی از این عجیب و غریب‌ها، از رهبری «زمان‌سازها» (Ymbrynes) خسته می‌شن و می‌خوان خودشون کنترل دنیای عجیب و غریب‌ها رو به دست بگیرن. عجیب و غریب‌های بلند پروازی که حاضرن برای رسیدن به خواسته‌هاشون، همنوعان خودشون رو هم فدا کنن.

بنا به دلایلی که داستانش توی کتاب سوم، یعنی «کتابخانه‌ی ارواح» گفته شده، این عجیب و غریب‌ها موفق نمی‌شن نقشه‌ی شوم خودشون رو به طور کامل به سرانجام برسونن و در نهایت تبدیل به موجوداتی به نام «اشباح پنهان» (Hollowgast) می‌شن. این اشباح، از روح آدم‌های عجیب و غریب و گوشت بدن انسان‌های عادی تغذیه می‌کنن. در واقع، با پیدایش این دشمن مشترک، مرز بین دنیای عجیب و غریب‌ها و آدم‌های عادی برداشته می‌شه.

متأسفانه هیچ‌کسی قادر به دیدن این «اشباح پنهان» نیست. البته بهتره بگم تنها افراد بسیار بسیار کمی استعداد عجیب و غریب دیدن این اشباح رو دارن که «جیکوب» و پدربزرگش دو نفر از این افراد هستن.

با مرگ پدربزرگ جیکوب، جیکوب به طور ناخواسته وارد دنیای عجیب و غریب‌ها می‌شه. دنیایی که تا قبل از اون از وجودش خبر نداشته. جیکوب بعد از وارد شدن به دنیای عجیب و غریب‌ها، با زمان‌سازی به نام «خانم پرگرین» (Peregrine) و بچه‌هایی که تحت کفالت اون هستن آشنا می‌شه. بچه‌هایی که هر کدوم توانایی‌های عجیب و غریب خاص خودشون رو دارن: «اِما» که می‌تونه با دست‌های خودش آتش درست کنه، «میلارد» پسربچه‌ای نامرئی که درباره‌ی تمام اسرار دنیای عجیب و غریب‌ها اطلاعات زیادی داره،«بران‌وین» دختری که قدرت بدنی خارق‌العاده‌ای داره، «اینوک» که استعداد عجیبی در زنده کردن موجودات بی‌جان مثل عروسک‌ها داره، «اولیو» دختری که از هوا هم سبک‌تره و فقط با کمک کفش‌های سربی خودش می‌تونه روی زمین راه بره، «هیو» که توی شکم خودش از تعداد زیادی زنبور نگهداری می‌کنه و می‌تونه در مواقع لازم، اون‌ها رو رهبری کنه، «هوراس» پسری که می‌تونه توی رؤیاهاش آینده رو ببینه، «فیونا» که می‌تونه در عوض چند ثانیه باعث رشد هر درخت یا گیاهی بشه، و «کِلِر» دختر کوچولویی که یک دهان اضافه هم پشت سرش داره.

جیکوب از حرف‌های خانم پرگرین و بچه‌های عجیب و غریب متوجه می‌شه که افرادی به نام «سفیدچشم‌ها» (Wights) قصد دارن تا دنیای عجیب و غریب‌ها رو نابود کنن. امّا قبل از این‌که بتونه اطلاعات بیشتری کسب کنه، سفیدچشم‌ها خانم پرگرین رو گروگان می‌گیرن و ماجراجویی جیکوب و دوستانش در دنیای عجیب و غریب‌ها شروع می‌شه.

حالا دیگه نوبت جیکوب و دوستانش هست که به جنگ ارتش سفیدچشم‌ها برن و خانم پرگرین و سایر زمان‌سازهای دزدیده شده رو نجات بدن. و البته توی این راه، دوستان دیگه‌ای هم پیدا می‌کنن: «اَدیسون» سگ سخنگو، «شارون» انسانی با ظاهر عجیب و غریب و دوستانی عجیب و غریب‌تر، و آدم‌های عجیب و غریب دیگه در اروپا و امریکا. و تمام این داستان‌ها، توی این مجموعه‌ی فعلاً چهار جلدی روایت شده. نویسنده قول داده که این مجموعه، یک مجموعه‌ی شش جلدی خواهد بود. پس هنوز باید منتظر دو جلد آخر باشیم.

من به عنوان مترجم و انتشارات سایه‌گستر به عنوان ناشر، افتخار این رو داریم که برای اولین بار ترجمه‌ی جلد چهارم این مجموعه رو با نام «نقشه‌ی روزگار» به علاقمندان به این مجموعه تقدیم کنیم.

اگه سه جلد اول این مجموعه رو خونده باشید، بهتون قول می‌دم که از خوندن جلو چهارم بسیار لذت خواهید برد! چون خودم از خوندن جلد سه و چهار، بیشتر از دو جلد اول لذت بردم! ماجراجویی‌ها و فانتزی‌های این دو جلد، بیشتر از قسمت‌های اول بود!

راستی! خودم از علاقمندان به مجموعه‌ی «هری پاتر» هستم و چندین بار کتاب‌هاش رو خوندم و فیلم‌هاش رو دیدم. خواستم بگم که مجموعه‌ی خانم پرگرین رو برای سومین مرتبه‌ست که دارم می‌خونم! یک بار موقع ترجمه، یک بار قبل از چاپ و موقع نمونه‌خوانی و الان هم بعد از چاپ!

نظرات 24 + ارسال نظر
..... 8 خرداد 1402 ساعت 22:15

سلام
یه سوال داشتم شما پی دی اف انگلیسی کتاب ها رو دارید یا جایی میشناسید که گذاشته باشه من هرجا گشتم نتونستم پی دی اف اصلی کتاب هارو و به زبان انگلیسی پیدا کنم

سلام!
نسخه‌های PDF یا EPUB کتاب‌ها به خاطر قانون کپی‌رایت خیلی به سختی گیر میاد در سطح اینترنت. بعضی سایت‌ها هستند که صرفاً برای خوندن، اون کتاب‌ها رو قرار می‌دن که البته دیگه خبری از تصاویر و صفحه‌بندی و ... نیست و صرفاً متنه.

.... 5 خرداد 1402 ساعت 20:01

سلام
ممنون از ترجمه جلد ششم فقط چرا اینجا اطلاع ندادید که جلد ششم چاپ شده و من پرسیدم گفتن که فقط جلد ششم چاپ شده و هیچ کتاب دیگه ای نیست شما گفته بودید که همزمان با جلد ششم یه کتاب دیگه هم در رابطه با همین مجموعه چاپ میشه ولی نبود

سلام به شما دوست و همراه عزیز!
بله؛ حق با شماست! متأسفانه کتاب «داستان‌های عجیب و غریب» به نمایشگاه امسال نرسید. ولی امیدواریم طی این هفته یا هفته‌ی آینده، کارهای مربوط به صفحه‌بندی و چاپش به اتمام برسه و وارد بازار بشه.

صدرا 24 فروردین 1402 ساعت 01:48

سلام مجدد
خیلی ممنون از پاسخگوییتون
و اینکه واقعا ممنونم ازتون که وقت گذاشتین و تا آخرین جلد ترجمه کردین چون بقیه انتشارات ها همینجوری نصفه رها کردن و واقعا سخت بود برام اگه میخواستم کتاب با زبان اصلی رو بخونم
و فقط اگر امکانش هست لطفا بازم وقتی کتاب منتشر شد تو همین سایتتون اطلاع بدین چون خودم به شخصه چک میکنم
با تشکر :)

سلام.
ممنون از نظر لطف شما! حتماً بعد از چاپ، از طریق همین صفحه به همه‌ی دوست‌داران این مجموعه خبر خواهم داد.

صدرا 14 فروردین 1402 ساعت 14:56

سلام خسته نباشید
ببخشید قبلا گفته بودین جلد شیشم کتاب بعد از تعطیلات میاد میشه دوباره آپدیت بدین جلد شیش کی میاد؟

سلام، ممنون!
در حال طی کردن مراحل چاپ هست (صفحه‌بندی و دریافت مجوز انجام شده) ان شا الله برای نمایشگاه کتاب با جلد ششم در خدمت‌تون خواهیم بود.

هیچ. 12 بهمن 1401 ساعت 10:19

جلد ششم کی میادددد؟

سلام!
خوشحالم که به اطلاع‌تون برسونم جلد ششم بعد از تعطیلات عید چاپ خواهد شد ان شا الله!

Mel 16 مرداد 1401 ساعت 17:07

ببخشید میشه بگید جلد ششم کِی به چاپ میرسه؟

سلام!
خوشحالم که به اطلاع‌تون برسونم جلد ششم بعد از تعطیلات عید چاپ خواهد شد ان شا الله!

سارا 26 تیر 1401 ساعت 00:41

سلام وقتتون بخیر
میخواستم بدونم جلد ششم ترجمه شده؟ من تا جلد چهار رو خریدم و دارم میخونم انقدر قشنگه این مجموعه داستان که نمیتونم زمین بزارمش

علی رضا 24 خرداد 1401 ساعت 01:45

جلد ششم این کتاب کی منتشر میشه؟

Z 15 فروردین 1401 ساعت 01:51

پس چرا خبری از جلد پنجم و ششم نیست:))

سلام دوست عزیز!
جلد پنجم مجموعه بهمن ماه 1400، با همکاری انتشارات سایه‌گستر چاپ و منتشر شد. می‌تونید با یک جستجوی ساده، ترجمه‌ این مجموعه رو از کتاب فروشی‌های آنلاین تهیه بفرمایید.

بیتا 11 اسفند 1400 ساعت 18:31

و ما همچنان منتظر چرا نیومد پس؟

سلام دوست عزیز!
جلد پنجم مجموعه بهمن ماه 1400، با همکاری انتشارات سایه‌گستر چاپ و منتشر شد. می‌تونید با یک جستجوی ساده، ترجمه‌ این مجموعه رو از کتاب فروشی‌های آنلاین تهیه بفرمایید.

بیتا 20 آذر 1400 ساعت 11:11

سلام خبری از جلد پنجم و ششم نیست؟
چند ساله که دارید میگید چاپش میکنیم

سلام!
جلد پنجم در حال انجام مراحل گرفتن مجوز هست.
جلد ششم هم در حال ترجمه هست.

علیرضا 17 آذر 1400 ساعت 13:18

سلام
میخواستم بدونم جلد پنجم این کتاب هنوز چاپ شده یا نه؟

13 3 آبان 1400 ساعت 11:35

واقعا دیگه نمیدونم چی بگم دو سال پیش این جلد پنجم این کتاب اومد و گفتین که سریع ترجمه و چاپ میشه ولی نه تنها هنوز ترجمه و چاپ نشده بلکه حتی جلد ششم هم اومده ولی ما هنوز جلد پنجم رو هم نخوندیم واقعا باعث تاسفه

دوست عزیز! می‌دونم که شدیداً پیگیر این کتاب هستید! فقط می‌تونم بابت تأخیر ایجاد شده ازتون عذرخواهی کنم و این نوید رو بهتون بدم که جلد پنجم داره مراحل مجوز و چاپ رو طی می‌کنه و ان شا الله تا پیش از پایان سال می‌تونید اون رو تهیه کنید.
و البته ترجمه‌ی جلد ششم رو هم شروع کردم و سعی می‌کنم این‌دفعه خوش‌قول باشم و در اسرع وقت کار ترجمه‌ش رو تموم کنم که دیگه شرمنده‌ی شما و سایر دوستان نشم.

بیتا 8 شهریور 1400 ساعت 18:37

سلام الان داشتم نظرات رو میخوندم و تاریخ برای پارسال بوده و گفتید که به زودی چاپ میشه اما هنوز خبری نیست

؟؟؟؟ 18 تیر 1400 ساعت 16:18

سلام. من دوسال پیش از شما پرسیدم که چقدر مونده تا ترجمه و چاپ کتاب بچه های عجیب و غریب خانم پر گرین جلد ۵ و شما گفتید سال دیگه ولی هنوز چاپ نشده

سلام دوست عزیز!
متأسفانه در فرایند چاپ و ترجمه و مجوز کتاب، اتفاقاتی رخ می‌ده که قابل پیش‌بینی نیست. با تلاش من و همکارانم، امیدواریم که جلد پنجم این مجموعه تا پاییز امسال به بازار نشر راه پیدا کنه.
ممنون از صبر و بردباری‌تون.

؟؟؟؟؟ 18 اسفند 1399 ساعت 20:45

سلام. خسته نباشید. میشه بگید چقدر تا چاپ کتاب بچه های عجیب و غریب خانم پرگرین جلد ۵ مونده؟؟ سال پیش من ازتون پرسیدم گفتید یک سال دیگه. ولی هنوز چاپ نشده چقدر دیگه مونده؟؟ لطفا جواب بدید. ممنون.

سلام دوست عزیز!
در خصوص چاپ کتاب‌های نمی‌شه به طور قطعی نظر داد. مشکلاتی مثل عدم تأمین کاغذ برای چاپخانه، مشکلات مالی ناشر، مسائل مربوط به مجوز و ... توی این امر دخیل هستن.
ولی سعی ما بر این هست که به زودی جلد پنجم (و همین‌طور جلد ششم) به امید خدا وارد بازار بشه.
مطمئن باشید این کتاب، ارزش صبوری شما را خواهد داشت.

....... 25 آبان 1399 ساعت 22:53

سلام.وقت شما بخیر.ترجمه جلد پنجم در چه مرحله ایه؟؟؟چقدر دیگه تا چاپ کتاب مونده و میتونید یه زمان تقریبی بگید؟؟؟و یه سوال دیگه،آیا مجموعه توکیو قول ترجمه شده داره؟؟ یا جایی در دست ترجمه هستش؟؟؟ممنون از زحماتتون☺

..... 17 شهریور 1399 ساعت 23:39

سلام. خسته نباشید. جلد پنجم این مجموعه هنوز ترجمه نشده؟؟و اینکه من شنیدم کتاب Tales fo the Peculiar هم ادامه کتاب بچه های خانم پریگرینه درسته؟؟ و اگه هستش آیا ترجمه این کتاب هستش که معرفی کنید؟؟ممنون

سلام دوست عزیز!
جلد پنجم در حال ترجمه‌ست توسط من، ولی به دلایل مختلف، در روند کار وقفه افتاده. امیدواریم که تا انتهای سال، جلد پنجم این مجموعه هم وارد بازار کتاب بشه؛ ان شا الله.
کتابی رو هم که فرمودید، در واقع مجموعه داستان‌هایی از دنیای عجیب و غریب‌هاست که شخصیت «میلارد نالینگز» نویسنده‌ی اون هست. این مجموعه رو هم در دست ترجمه دارم و سعی داریم که همزمان با جلد پنجم ترجمه‌ش رو منتشر کنیم.
تا جایی که من اطلااع دارم، از دوستان مترجم کسی این کتاب رو ترجمه نکرده تاحالا.

....... 25 تیر 1399 ساعت 15:26

سلام.ببخشید ترجمه ی جلد پنجم این مجموعه در چه مرحله ایه؟ و به زودی چاپ میشه؟
و یه سوال دیگه.این مجموعه کلا پنج جلده یا جلدهای دیگه ای هم در ادامه ش هست؟ ممنون.

سلام دوست عزیز؛ وقت شما بخیر!
به دلیل اولویت‌ ترجمه‌ی مجموعه‌های دیگه (مثل «بیگ‌نیت» که توی همین سایت معرفیش کردم)، ترجمه‌ی جلد پنجم مجموعه‌ی خانم پرگرین در اواسط راه هست.
طبق اعلام رنسام ریگز، نویسنده‌ی مجموعه، احتمال این‌که جلدهای بعدی هم نوشته و چاپ بشن، وجود داره.
ممنون که صبوری پیشه می‌کنید تا این ترجمه هم به اتمام برسه

حامد 20 اردیبهشت 1399 ساعت 05:19

سلام. میخواستم بدونم که اگر کتاب پنجم مجموعه بچه های خانم پرگرین رو ترجمه و چاپ کردید چطور خبر میدید؟؟؟؟

سلام دوست عزیز!
اخبار مربوط به چاپ جلد پنجم رو می‌تونید از صفحه‌ی اینستاگرام یا کانال تلگرام «انتشارات سایه‌گستر» پیگیری بفرمایید.

حامد 4 اردیبهشت 1399 ساعت 21:00

سلام. من میخواستم زمان انتشار و چاپ جلد پنجم بچه های عجیب و غریب خانم پرگرین رو که در بالا نوشتین دارین ترجمه میکنید رو بدونم

سلام.
با توجه به فرایندهای ترجمه، ویراستاری، کسب مجوز و چاپ و انتشار، نمی‌شه زمان دقیقی رو مشخص کرد. ولی سعی من و همکارانم این هست که در اسرع وقت این کتاب چاپ بشه و به دست خوانندگان برسه.

احسان 31 فروردین 1399 ساعت 16:16

سلام و خسته نباشید. من کتاب بچه های عجیب و غریب خانم پرگرین رو تا جلد چهارم از انتشارات شما دارم و باید بگم داستان بسیار زیبا و هیجانی دارد و من این کتاب رو به همه پیشنهاد میکنم. و اینکه میشه یه کتاب و دنباله دار خوب و مثل همین رمان به من معرفی کنید که هم ناشر و ترجمه شما باشه و هم خودتون خونده باشید و خوشتون اومده باشه بهم معرفی کنید ؟؟؟

توی مجموعه‌های داستانی به این سبک، بنده فقط همین کار رو ترجمه کرده‌م و البته جلد پنجم هم که در دست ترجمه‌ست.
از این سری داستان‌های فانتزی، می‌تونم «مجموعه‌ی هری پاتر» رو معرفی کنم که البته مترجمین و نشرهای مختلف اون رو ترجمه و چاپ کرده‌ن. ترجیح بنده، ترجمه‌ی مرحوم «پرتو اشراق» از انتشارات «ناهید» هست.

مهرداد 31 فروردین 1399 ساعت 16:10

سلام. من واقا میخواستم از ترجمه و متن ساده و روان شما تشکر کنم. بسیار عالی. و اینکه چرا فقط انتشارات شما جلد چهار و پنج رو دارن ؟؟؟؟

حامد 31 فروردین 1399 ساعت 13:44

سلام. من میخواستم در مورد این کتاب بگم که واقا کتاب بی نظیریه و اگه نخونید از دستتون رفته. و اینکه من همه جا دیدم که زدن مجموعه سه تایی بچه های عجیب و غریب خانم پرگرین!! پس کتاب چهارم و پنجم چیه ؟؟؟

سلام.
ممنون از حسن نظر شما نسبت به این مجموعه.
جلد چهارم این مجموعه با نام «نقشه‌ی روزگار» توسط انتشارات «سایه گستر» و با ترجمه‌ی بنده به چاپ رسیده که ادامه ‌ی ماجراهای جِیک و دوستان عجیب و غریبش رو در کشور امریکا دنبال می‌کنه. توصیه می‌کنم خوندنش رو از دست ندید! به مراتب هیجان‌انگیز تر از جلدهای قبلی هست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد