دکتر آی تی

دکتر آی تی

وب‌ سایت شخصی سهیل محمدیان- مترجم کتاب های کودکان و بزرگسالان، متخصص حوزه‌ ی آی تی و شبکه
دکتر آی تی

دکتر آی تی

وب‌ سایت شخصی سهیل محمدیان- مترجم کتاب های کودکان و بزرگسالان، متخصص حوزه‌ ی آی تی و شبکه

هارددیسک های وسترن دیجیتال

سلام دوباره!

احتمالاً همه‌ی شما عزیزان می‌دونید که شرکت وسترن دیجیتال (Western Digital) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده‌ی تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات (Data Storage) هست و قاعدتاً زمانی که بخواید کامپیوتر بخرید و نیاز به هارددیسک داشته باشید، حتماً نام این برند به گوشتون می‌خوره. قبلاً در مورد انواع پردازنده‌های شرکت اینتل (Intel) هم این‌جا نوشته بودم که راهنمای خوبی برای خریداران کامپیوتر بود. الان هم می‌خوام یه راهنما برای خریداری هارددیسک وسترن دیجیتال براتون بنویسم:


 

 حتماً توی بازار یا سایت‌های فروش قطعه (مثل دیجیکالا) با مدل‌های مختلف هارددیسک‌های وسترن دیجیتال برخورد داشتید. شرکت وسترن دیجیتال مدل‌های خودش رو با کدهای رنگی به بازار عرضه می‌کنه که به این صورت هستن:

1- سبز

2- آبی

3- مشکی

4- قرمز

5- بنفش

6- طلایی

امروز در مورد هرکدوم از اون‌ها و تفاوتش با بقیه‌ی مدل‌ها رو توضیح می‌دم:


1) هارددیسک‌های سبز وسترن دیجیتال:

این هارددیسک‌ها، الان فقط به صورت SSD تولید می‌شن و دیگه خبری از هارددیسک‌های HDD سبزرنگ نیست. این کد رنگی، مربوط به هارددیسک‌هایی هست که از نظر قیمت، ارزان‌ترین هستن و مصرف انرژی کم‌تری هم دارن. امّا طبق ضرب‌المثل معروف «هر چقدر پول بدی، همون‌قدر آش می‌خوری» نباید انتظار خیلی زیادی (چه از نظر حجم، چه از نظر سرعت، و چه از نظر مقاومت در برابر عوامل خارجی) ازش داشته باشیم! در کل، اگه در حالت کلی بین رنگ سبز و رنگ آبی مردد بودید (در حجم‌های یکسان) قطعاً رنگ آبی رو انتخاب کنید!


2) هارددیسک‌های آبی  وسترن دیجیتال:

این مدل، ارزان‌ترین مدل وسترن دیجیتال موجود توی بازاره. از نظر مصرف انرژی، از هارددیسک‌های سبز مصرف بیشتری داره، ولی از نظر کارایی، بسیار از اون بهتره. این هارددیسک برای استفاده‌های روزمره (مثل کامپیوترهای اداری یا خانگی) کاملاً مناسبه. سرعت این مدل از هارددیسک‌های وسترن دیجیتال 5400 و 7200 دور در دقیقه هستن و ظرفیت اون‌ها هم از 250 گیگابایت تا 6 ترابایت متغیّره.


3) هارددیسک‌های مشکی وسترن دیجیتال:

این مدل از هارددیسک‌ها، کارایی بسیار زیادتری نسبت به مدل‌های قبلی دارن. کَش (حافظه‌ی موقت/ cache) این مدل از هارددیسک‌ها، 128 مگابایته و این یعنی سرعت بالاتر در کارهای دم دستی! البته این مدل از هارددیسک فقط با سرعت 7200 دور در دقیقه تولید می‌شه و سرعت بالای اون هم به هم‌ خاطره. ظرفیت هارددیسک‌های مشکی وسترن دیجیتال هم در بازه‌ی 1 الی 6 ترابایت قرار داره. راستی! شرکت وسترن دیجیتال این‌قدر از کیفیت این مدل‌ها اطمینان داره که اون‌ها رو با ضمانت 5 ساله به بازار ارائه می‌کنه.

4) هارددیسک‌های قرمز وسترن دیجیتال:
این هارددیسک‌ها، مخصوص تجهیزات ذخیره‌سازی تحت شبکه (NAS\ Network Assisted Storage) هستن. هارددیسک‌هایی که توی این تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرن به طور مداوم در حال چرخش هستن و بالطبع لرزش‌های زیادی رو هم متحمّل می‌شن. به همین دلیل، هارددیسک‌های قرمز وسترن دیجیتال، جوری طراحی شده‌ن که در برابر این لرزش‌ها و ساعت‌های کاری مداوم 7/24 دوام بیارن. این هارددیسک‌ها با تنظیمات RAID مختلف سازگاری دارن و ظرفیت اون‌ها هم در بازه‌ی 750 گیگابایت تا 10 ترابایت هست.

5) هارددیسک‌های بنفش وسترن دیجیتال:
این نوع از هارددیسک‌های وسترن دیجیتال، به خاطر طراحی و تکنولوژی خاص‌خودشون، برای استفاده در DRV ها مناسب هستن. این هارددیسک‌ها هم مثل هارددیسک‌های قرمز، از نظر کارایی در رده‌ی بالایی قرار دادن. امّا تفاوت این‌ها با هارددیسک‌های قرمز، سرعت نوشتن بسیار بالاتر اون‌ها نسبت به سرعت خواندن اطلاعات هست. این نوع از هارد‌دیسک‌ها می‌تونن سالیانه تا 180 ترابایت اطلاعات رو ذخیره کنن و به کمک نرم‌افزار داخلی خودشون، اطلاعات ورودی مربوط به 64 دوربین رو ساماندهی کنن. ظرفیت این هارددیسک‌ها هم در بازه‌ی 500 گیگابایت الی 10 ترابایت قرار داره.

6) هارددیسک‌های طلایی وسترن دیجیتال:

تمام نکات مثبت موارد بالا رو جمع کنید و همه رو به این نوع از هارددیسک‌ها تعمیم بدید! می‌شه گفت این نوع از هارددیسک‌ها، به نوعی رولز-وریس‌های شرکت وسترن دیجیتال هستن! (البته از نظر قیمت هم همین‌طوره!)

حافظه‌ی موقت (cashe) 128 تا 256 مگابایتی، ظرفیت 1 الی 10 ترابایتی، توانایی تبادل اطلاعاتی 550 ترابایت در سال، تضمین 2 میلیون ساعت کار بدون خطا، ضمانت 5 ساله‌ی وسترن دیجیتال و امکانات امنیتی جالبی مثل سنسورهای کنترل لرزش و کنترل صحت داده‌ها، باعث شده که این مدل از هارددیسک‌ها برای مراکز داده (Date Center) و سرویس‌های ارائه دهنده‌ی خدمات ابری (Cloud) گزینه‌ی بسیار مناسبی باشه.


در کل، اگه می‌خواید برای خونه‌تون یه کامپیوتر جمع کنید، بهتره که یه هارددیسک سبز SSD با ظرفیت 120 گیگابایتی بخرید و ویندوز و نرم‌افزارهاتون رو روی اون نصب کنید و از یه هارد آبی 1، 2، یا 4 ترابایتی هم به عنوان فضای ذخیره‌سازی اطلاعاتتون استفاده کنید.


باز هم اگه سؤالی داشتید، همین‌جا می‌تونید بپرسید!

خداحافظ!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد