دکتر آی تی

دکتر آی تی

وب‌ سایت شخصی سهیل محمدیان- مترجم کتاب های کودکان و بزرگسالان، متخصص حوزه‌ ی آی تی و شبکه
دکتر آی تی

دکتر آی تی

وب‌ سایت شخصی سهیل محمدیان- مترجم کتاب های کودکان و بزرگسالان، متخصص حوزه‌ ی آی تی و شبکه

امتیاز دهی به چیزهایی که می‌بینیم، می‌شنویم و می‌خوانیم!

سلام!

من بالأخره برگشتم!

نبود من، چند تا دلیل داشت:

اول اینکه شدیداً مریض شده بودم (علائم بین کرونا و آنفلوانزا سرگردان بود و تشخیص پزشک آنفلولانزا- البته آزمایش CRP و CT اسکن ریه رو از ترس این‌که مبادا بیمار نباشم و با رفتن به محیط بیمارستان دستی دستی خودم رو مریض کنم، انجام ندادم!) و الان الحمدلله خوب شدم. به همین دلیل از تاریخ 20 اسفند توی قرنطینه بودم و در محل کار هم حاضر نشدم!

این حاضر نشدن در محل کار، باعث شد که این‌جا هم سوت و کور بشه؛ به این دلیل که فایل‌های مربوط به «دکتر IT»، اینترنت و سایر لوازم مورد نیاز برای آپدیت این‌جا، توی کامپیوتر شرکت بود. البته در منزل هم دسترسی به اینترنت پایدار ندارم و همین هم باعث شد که چند بار تلاش برای آپدیت این‌جا، به ثمر نرسه.

خلاصه...

این مدتی که توی قرنطینه بودم (و همه‌مون بودیم) بهترین فرصت بود برای فیلم دیدن، کتاب خوندن و گوش دادن به آهنگ. توی همین احوالات، به این نتیجه رسیدم که هر کتابی ارزش خوندن نداره، هر فیلمی رو نباید دید و به هر آهنگی هم نباید گوش داد.

من از چند وقت پیش، یک سیستم امتیاز دهی برای خودم درست کرده بودم و به آهنگ‌هایی که گوش می‌کردم، امتیاز می‌دادم. این کار باعث می‌شد که بیشتر حواسم به آهنگ‌هایی که گوش می‌دم باشه و البته در انتخاب آهنگ‌های خوب هم بهم کمک می‌کرد. اگه می‌خواید با این سیستم امتیازدهی آشنا بشید، با من همراه باشید:  خدمت شما عرض شود که این امتیاز دهی، از 4 قسمت تشکیل می‌شه و سقف امتیاز هر کدوم 100 هست:

1- آهنگ

2- شعر

3- صدا و تکنیک

4- سبک


نیازی نیست که آهنگساز، خواننده یا شاعر باشید! سعی کنید یک آهنگ خاص رو به عنوان مرجع در نظر بگیرید، بعدش بر اساس اون، به موارد 1 تا 3 امتیاز بدید.

در مورد سبک هم باید بگم این‌جا همون‌جاییه که «سلیقه»‌ی فردی شما نقش بازی می‌کنه. شاید یک فرد، به سبک «پاپ» نمره‌ی 100 بده و فرد دیگه‌ای نمره‌ی 20! اون دیگه کاملاً فردیه. ولی مسلماً کسی نمی‌تونه به صدا و تکنیک «غلامحسین بنان» نمره‌ی زیر 100 بده!

خودِ من آهنگ «کاروان» غلامحسین بنان رو به عنوان مرجع انتخاب کردم و خروجی داده‌ها و امتیاز دهی، به این صورته:


این نمودارو امتیاز چه چیزی رو نشون می‌ده؟

میانگین امتیازات، مشخص می‌کنه که یک آهنگ خاص، چقدر ارزش گوش کردن داره (فارغ از سلیقه‌ی هنری شما) و اون نمودار هم میزان تناسب آهنگ رو مشخص می‌کنه. هر چقدر این نمودار به شکل مربع باشه، نشون می‌ده که اون آهنگ از تناسب و هارمونی بیشتری برخورداره. خیلی وقت‌ها آهنگی شنیدم که موسیقی و تنظیم خوبی داره، امّا شعر یا صدای خواننده اون آهنگ رو، به واقع، خراب کرده!

این نمودار هم یکی دیگه از آهنگ‌های مورد علاقه‌ی من هست؛ آهنگ «رفت که رفت» از آلبوم «دوئل در آینه» اثر «رضا یزدانی»:

همون‌طور که می‌بینید، با وجودی که این کار بسیار مورد علاقه‌ی من هست و سبکش رو هم می‌پسندم، امّا امتیازها رو با توجه به آهنگ مرجع دادم. به همین دلیل هم میانگین امتیازش خیلی بالا نیست.

این کار رو اگه برای فیلم و کتاب هم انجام بدیم، می‌تونیم امیدوار باشیم که به مرور زمان، سلیقه‌ی هنری خودمون رو بهتر می‌کنیم و دیگه با هر فیلم مزخرف و (به اصطلاح) طنزی نمی‌خندیم، با هر موسیقی چرت و پرتی شاد نمی‌شیم و با خوندن هر کتابی هم «جوگیر» نمی‌شیم!

به عنوان نکته‌ی آخر، باید این رو بگم که انتخاب تصنیف «کاروان» به عنوان مرجع، چند دلیل داشت. این تصنیف برای اولین بار در رادیو و به صورت زنده اجرا شد. خواننده‌ش، استاد «غلامحسین بنان» بود و شعر هم از آثار استاد «رهی معیری». نوازنده‌های این اثر، هر کدام وزنه‌ای در دنیای موسیقی ایران هستن؛ اساتید: مرتضی محجوبی، جواد معروفی، علی تجویدی، همایون خرم، حبیب اله بدیعی، عباس شاپوری، سلیم فروزان، محمد میر نقیبی، علیرضا ایزدی، و امیر ناصر افتتاح.
به نظرم همین دلایل کافی باشه که حتی من (که سواد موسیقایی ندارم) هم این قطعه رو به عنوان آهنگ مرجع خودم انتخاب کنم.
خداحافظ!
نظرات 1 + ارسال نظر
379 20 فروردین 1399 ساعت 10:54 http://nazdikeghiam.mihanblog.com

اللهم عجل لولیک الفرج

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد