دکتر آی تی

دکتر آی تی

وب‌ سایت شخصی سهیل محمدیان- مترجم کتاب های کودکان و بزرگسالان، متخصص حوزه‌ ی آی تی و شبکه
دکتر آی تی

دکتر آی تی

وب‌ سایت شخصی سهیل محمدیان- مترجم کتاب های کودکان و بزرگسالان، متخصص حوزه‌ ی آی تی و شبکه

مراسم روحبخش جعبه‌گشایی (Unboxing) سرور اچ.پی DL360- Gen9

سلام!

امروز با یک مطلب ویژه برگشتم! اول از همه، عید نیمه‌ی شعبان رو به همه‌تون تبریک می‌گم!

دوم این‌که امروز می‌خوام قدم به قدم شما رو توی مراحل جعبه‌گشایی یک دستگاه سرور اچ.پی DL360 نسل 9 با خودم همراه کنم. تجربه‌ی جالبی بود و امیدارم که شما هم از قسمتی از این جذابیت سهم داشته باشید!

اول از همه؛ این رو بگم که هنگام ثبت سفارش این سرور، سیستم‌عامل EXSi 6.0 روش نصب شده بود (البته الان دیگه این سیستم عامل قدیمی به حساب میاد، ولی با توجه به سایر سرورهای مجموعه، مجبور شدیم این کار رو انجام بدیم). بنابراین امروز فقط در مورد نصب سخت‌افزاری این سرور صحبت می‌کنم.

بسیار خب! وقتی سرور رو به شما تحویل می‌دن، با چنین چیزی مواجه خواهید شد:


و وقتی در کارتُن رو با دقت باز می‌کنیم؛ چنین چیزی می‌بینیم:


همین الان باید یه چیزی رو خدمتتون عرض کنم: همیشه یادتون باشه که توی دنیای سخت‌افزار، نباید از چیزی بترسید! مثلاً نباید بگید که «من می‌ترسم برای اولین بار یه سرور رو باز کنم؛ می‌ترسم خرابش کنم!» ببینید دوستان؛ اگه توی چیزی تجربه ندارید، آروم آروم و با کمک یک نفر باید قدم‌های اول رو بردارید، امّا اگه بر این ترس غلبه نکنید، هیچ‌وقت نمی‌تونید تنهایی به راه‌تون ادامه بدید.
پس حالا ترس رو کنار می‌ذاریم و به ادامه‌ی کارمون می‌رسیم:
 سعی کنید سرور رو با دقت از داخل کارتُن دربیارید و اون رو به صورت عرضی، روی همون کارتُن خودش قرار بدید:
نکته‌ی جالب در مورد این نسل از سرور، مینیمال بودن اونه. یعنی همه‌چیز در نهایت سادگی و کوچک‌ترین اندازه‌ی ممکن! همین نکته باعث صرفه‌جویی در مصرف برق و فضا و همین‌طور تولید کم‌تر گرما می‌شه که توی کار متوجه می‌شید این نکته چقدر اهمیت داره.
موقع باز کردن کارتُن سرور، یه جعبه‌ی دراز دیدیدم.  اون جعبه‌ی مستطیل درازی که داخل کارتُن سرور دیدید، ریل‌های سرور هستن. یعنی این‌ها:
این ریل‌ها، دو جفت هستن. یک جفت برای سمت راست و یک جفت برای سمت چپ. هر طرف هم یکی روی خودِ سرور سوار می‌شه و یکی هم روی رَک نصب می‌شه. حواستون باشه که برای نصب این ریل‌ها، راهنما‌ی اون رو با دقت خیلی زیاد بخونید؛ چون واقعاً قسمت حساسی هستن و امکان داره به خودتون یا سرور آسیب بزنید و باعث خطرات جبران‌ناپذیر جسمی، فیزیکی و مالی بشید.
البته اگر نخوندید هم اشکال نداره؛ چون فقط یک راهِ ممکن وجود داره که این ریل‌ها رو به صورت صحیح روی سرور نصب کنید! (این همون ترسیه که نباید داشته باشید!)
این ریلی هست که باید روی خودِ سرور نصب کنید:

غیر از تصویری که پایین می‌بینید، راه دیگه‌ای برای نصبش ندارید! یعنی اون پین‌های روی بدنه‌ی سرور جوری طراحی شده که نمی‌شه به طور اشتباهی این ریل رو جا زد. در واقع همینی که هست!

نکته‌ی دوم، مربوط به نصب ریل‌ها داخل رَک هست. توی این مدل از ریل‌ها، این کار بسیار راحت انجام می‌شه. پینی که توی تصویر زیر با حرف A نمایش داده می‌شه، خیلی راحت وارد فضای مخصوصش توی رک می‌شه. و برای بیرون آوردنش هم کافیه قسمتی که با حرف B نمایش داده شده رو فشار بدید و بیاریدش بیرون! دیگه مثل نسل‌های قدیمی، نیازی به چَک و لگد و دعوا و کتک‌کاری نیست!

برای این‌که بدونید ریل‌های رَک‌مونت رو کدوم‌طرف بذارید، خودِ شرکت اچ.پی این کار رو براتون راحت کرده و روی ریل‌ها نوشته که کدوم طرف باید قرار بگیرن:
کلمه‌ی REAR به معنی «عقب» یعنی این سمت ریل، باید در انتهای رَک قرار بگیره.

عبارت FRONT RIGHT هم یعنی، جلو و سمت راست. (سمت راست خودتون؛ نه سرور!)

حواستون باشه که موقع نصب سرور داخل رَک، ترجیحاً سه نفر باشید! یک نفر سمت راست سرور رو نگه داره، یک نفر سمت چپ و یک نفر هم ریل رو تنظیم کنه! (نیاز به گفتن نداره که وظیفه‌ی تنظیم ریل با من بوده!)
در انتها، باید چنین تصویری از سرور خودتون داخل رَک داشته باشید؛ در غیر این صورت، یکی از مراحل بالا رو اشتباه انجام دادید!

بعد از اتصال کابل‌های پاور و کابل‌های شبکه و روشن کردن سرور، باید چنین چیزی ببینید:

تبریک می‌گم! شما با موفقیت یک سرور اچ.پی رو نصب کردید! دیگه بقیه‌ی کارها می‌ره توی سیستم نرم‌افزاری و مجازی‌سازی!
خداحافظ!
نظرات 2 + ارسال نظر
ناشناس 23 فروردین 1399 ساعت 09:23

خدا قوت پهلوان
همین؟؟

آنباکسینگ بود دیگه!
این‌جا اطلاعات به صورت قطره‌چکانی ارائه می‌شه!

رضا 23 فروردین 1399 ساعت 00:30 Https://Fathifard.ir

سلام خیلی مبارکه!
فردا یه کابل شبکه میارم وصل کن واسه دفتر آی تی شرکت ما!
بالاخره رسم همسایگی رو به جا بیار

سلام!
ولی فکر کنم وسط راه یه سوئیچ می‌خواد! کابل یه تیکه نمی‌رسه!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد