دکتر آی تی

دکتر آی تی

وب‌ سایت شخصی سهیل محمدیان- مترجم کتاب های کودکان و بزرگسالان، متخصص حوزه‌ ی آی تی و شبکه
دکتر آی تی

دکتر آی تی

وب‌ سایت شخصی سهیل محمدیان- مترجم کتاب های کودکان و بزرگسالان، متخصص حوزه‌ ی آی تی و شبکه

کابل کشی؛ از بنیان! (قسمت دوم: داکت کِه بود و چه کرد، با رسم شکل توضیح دهید!)

سلام دوباره پس از مدت‌ها دوری!

هنوز زنده‌ام و مبتلا به کرونا نشده‌م!

قسمت قبلی در خصوص انواع کابل‌ها و کابل مناسب برای شبکه‌مون صحبت کردیم. امروز می‌خوایم در خصوص «داکت‌ها» حرف بزنیم.

سؤال اول: داکت چیست؟

پاسخ: داکت این است:


به این بیلبیلَک‌های پلاستیکی که کابل‌ها رو از داخل‌شون رد می‌کنیم، داکت (Duct) می‌گن؛ به همین راحتی!

این داکت‌ها اندازه‌های مختلفی دارن که بر حسب تعداد کابل‌ها و نوع کابل‌هایی که می‌خوایم استفاده کنیم، از اندازه‌ی مناسب استفاده می‌کنیم. برای مثال: توی داکت 2*2 که عرض و ارتفاعش 2 سانتی‌متر هست، شما می‌تونید 5 تا کابل Cat5e قرار بدید یا 3 تا کابل Cat6. پس حواس‌تون باشه که نوع کابل هم برای انتخاب سایز داکت مناسب، مهمّه.

برای این‌که صفحه‌ی اول شلوغ نشه، بقیه‌ش رو توی ادامه مطلب عرض می‌کنم:

 

 خب!

حالا بریم سر وقت نصب این داکت‌ها. طول استاندارد داکت‌ها 2 متر هست. طبق تجربه‌ی من، برای نصب هر داکت اقلاً به سه تا پیچ و رولپلاک نیاز دارید. البته اگه عرض داکت‌تون زیاد بود (مثلاً داکت 5 سانتی‌متری یا بیشتر) بهتره که تعداد بیشتری پیچ و رولپلاک استفاده کنید. یادتون باشه که وزن کابل‌ها خیلی هم کم نیست و این پیچ و رولپلاک‌های بخت برگشته، باید وزن داکت و کابل رو با هم تحمل کنن!

تجربه‌ی من می‌گه بهتره که دو نفری داکت رو نصب کنید. امّا اگه مجبور شدید یه نفری این کار رو انجام بدید، نترسید! راحت‌ترین روش اینه که اول یه طرف داکت رو علامت بزنید؛ پیچ و رولپلاکش رو نصب کنید( امّا پیچ رو تا آخر سفت نکنید که داکت جای بازی داشته باشه) و بعدش از روی نردبان بیاید پایین. نردبان رو دو متر جابجا کنید تا زیر قسمت انتهایی داکت قرار بگیره! بعدش برید بالا و داکت رو تنظیم کنید (می‌تونید از تراز استفاده کنید یا این‌که مثلاً با خودتون قرارداد ببندید که از سقف 40 سانتی‌متر فاصله داشته باشه) و جای پیچ و رولپلاک دوم و سوم (یا بیشتر) رو علامت بزنید و کارهای سوراخ‌کاری و رولپلاک زدن رو انجام بدید و بعدش هم پیچ‌ها رو سفت کنید. چون دارم کامل توضیح می‌دم، همه‌ی مراحل (حتی جابجایی نردبان) رو هم توضیح دادم که نکته‌ی مبهمی باقی نمونه!

تا این‌جا خیلی راحته! امّا می‌رسیم به جایی که باید کنار دیوار دور بزنید! البته داکت‌های آماده برای کناره‌های دیوار هم وجود داره؛ امّا اگه خواستید توی هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و کارتون رو با همین داکت‌هایی که داشتید پیش ببرید، از این روش استفاده کنید:

طبق تصویر، دو تا خط روی قسمت بیرون داکت با زاویه‌ی 45 درجه بکشید و با دقت با کاتر ببرید. بعدش یه چنین چیزی خواهید داشت:
دومین داکت‌تون رو هم به این صورت ببرید، بعدش خیلی تر و تمیز می‌تونید داکت‌هاتون رو کنار هم بذارید و یه زاویه‌ی 90 درجه‌ی تر و تمیز دربیارید!

امّا دوتا نکته‌ی کنکوری:
1) وقتی که دارید داکت رو روی دیوار نصب می‌کنید، به فواصل 50 یا 60 سانتی‌متر، دو رشته سیم داخل کابل شبکه رو مثل تصویر زیر از داخل سوراخ‌های زیرِ داکت رد کنید:


برای چی؟ برای این:

این‌جوری قشنگ کابل‌ها رو سرِ جاشون محکم می‌کنید و دست‌ و بال‌تون باز تر می‌شه. مخصوصاً وقتی که داکت‌هاتون روی سقف نصب شده‌ن.

2) وقتی که می‌خواید درِ داکت‌ها رو نصب کنید، مثل شکل زیر انجام بدید:


برای این کار، یادتون باشه وقتی که می‌خواید کار رو شروع کنید، درِ یکی از داکت‌ها رو از وسط نصف کنید و با اون نصفه کار رو شروع کنید. در این حالت، اون درِ داکتِ نصفه، تا نیمه‌های داکت شما میاد و وقتی درِ داکت بعدی رو به صورت کامل جا می‌زنید، اون فاصله‌ی بین داکت‌ها رو پر می‌کنه و باعث می‌شه که داکت محکم و شق و رق سرِ جای خودش وایسه.


این هم از این! دیگه کم‌کم باید بریم دنبال سوکت زدن!

فعلاً خدانگهدار!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد