دکتر آی تی

دکتر آی تی

وب‌ سایت شخصی سهیل محمدیان- مترجم کتاب های کودکان و بزرگسالان، متخصص حوزه‌ ی آی تی و شبکه
دکتر آی تی

دکتر آی تی

وب‌ سایت شخصی سهیل محمدیان- مترجم کتاب های کودکان و بزرگسالان، متخصص حوزه‌ ی آی تی و شبکه

بک‌آپ گیری از تجهیزات سیسکو

سلام دوباره!
امروز می‌خوام بهتون یاد بدم چطور از تجهیزات سیسکوی خودتون بک‌آپ بگیرید!
البته اون‌هایی که سیسکوکار هستن، این کار رو بلدن! این آموزش برای اون دوستانی هست که مثل من، آشنایی زیادی با سیسکو ندارن!
این رو بگم که شما می‌تونید توی رام خودِ دستگاه از تنظیمات فعلی دستگاه‌تون بک‌آپ بگیرید، یا این‌که روی یه جای دیگه این بک‌آپ رو ذخیره کنید. امروز هم می‌خوام این قسمت دوم رو بهتون آموزش بدم!
فرض کنید به هر دلیلی، قراره دستگاه سیسکوی خودتون رو از دست بدید و حال و حوصله هم ندارید که تنظیماتش رو دوباره از اول انجام بدید. دل‌تون می‌خواد از تنظیماتش یک فایل بک‌آپ خروجی بگیرید و اون رو روی دستگاه جدیدتون پیاده کنید. توی این حالت، بک‌آپی که روی دیوایس سیسکوی خودتون دارید، به درد  خودش می‌خوره! پس باید یه جای دیگه ازش بک ‌آپ بگیرید! من استفاده از FTP رو پیشنهاد می‌کنم.
اگه می‌خواید ببینید که چی به چیه؛ پس با من همراه باشید!
  خب!
اول بگم که قبلش باید یه ftp سرور راه‌اندازی کنید. می‌تونید این کار رو با نرم‌افزار Filezila انجام بدید که آموزشش رو می‌تونید توی اینترنت پیدا کنید. اگر هم موفق نشدید، شاید چند وقت دیگه همین‌جا آموزش بدم!
1) یادتون باشه که برای برقراری دیوایس‌ها با یک سرور FTP، به نام کاربری و رمز عبور احتیاج داریم. وقتی که ftp سرورتون رو راه‌اندازی می‌کنید، یه یوزر براش تعریف می‌کنید که به اون پوشه‌ی مورد نظرتون که می‌خواید بک‌آپ رو اون‌جا بگیرید، دسترسی داشته باشه. حالا می‌خوایم اون ftpسرور رو به دیوایس سیسکوی خودمون معرفی کنم. برای این‌ کار، اول با telnet یا ssh وارد تنظیمات دیوایس خودمون می‌شیم:

2) بعد از این‌که وارد مود enable شدید، این دستورات رو بزنید. این دستورات برای اینه که یوزرنیم و پسورد ftpسرور رو به دیوایس سیسکوی خودمون معرفی کنیم:
configure terminal
ip ftp username 1

ip ftp password 123456

end
همون‌طور که می‌بینید، یوزرنیم من «1» هست و پسورد هم «123456»! چون مبحث آموزشیه؛ خیلی ایراد نداره!

3)حالا می‌خوایم به دیوایس سیسکومون بگیم که فایل تنظیماتت رو توی ftpسرور کپی کن یا ازش بک‌آپ بگیر. برای این کار، این دستورات رو به ترتیب بزنید:

copy running-config ftp
بعد از این دستور، باید آی.پی ftpسرورتون رو بزنید:
x.x.x.x
بعد از وارد کردن آی.پی ftpسرور، اسم فایلی که می‌خواید به اون اسم ذخیره بشه رو وارد کنید:
test-bakcup
بعدش هم تأیید کنید و اگه این مراحل رو درست انجام داده باشید و FTP سرورتون درست باشه و یوزرنیم و پسورد رو هم درست وارد کرده باشید؛ چنین چیزی خواهید دید:

به همین راحتی! اگه سؤالی داشتید؛ می‌تونید بپرسید!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد