دکتر آی تی

دکتر آی تی

وب‌ سایت شخصی سهیل محمدیان- مترجم کتاب های کودکان و بزرگسالان، متخصص حوزه‌ ی آی تی و شبکه
دکتر آی تی

دکتر آی تی

وب‌ سایت شخصی سهیل محمدیان- مترجم کتاب های کودکان و بزرگسالان، متخصص حوزه‌ ی آی تی و شبکه

تجربه‌ی استخراج اتریوم توسط Norton 360

دومین سلام در یک روز!

یادتون هست که چند روز پیش یه مطلب نوشتم که نرم‌افزار آنتی‌ویروس Norton 360 قراره یه قابلیتی به خودش اضافه کنه که کاربر بتونه از طریق اون اتریوم استخراج کنه؟ (اگه یادتون نیست، از این‌جا بخونیدش!) خب؛ امروز دیدم که تیم BleepingComputer این قابلیت رو تست کرده و نتیجه‌ش رو روی سایتش قرار داده! پس ما هم یه نگاهی بهش میندازیم:


هفته‌ی گذشته شرکت NortonLifelock از انتشار قابلیت استخراج ارزرمز اتریوم توسط آنتی‌ویروس Norton 360 خود خبر داده بود. سرانجام این قابلیت به طور رسمی در دسترس کاربران قرار گرفت. با ما همراه باشید تا تجربه‌ی استفاده از این قابلیت را با شما به اشتراک بگذاریم.

این نکته را در ذهن داشته باشید که این قابلیت، جزیی از برنامه Norton Early Adopter Program (EAP) بوده که تنها به تعداد معدودی از کاربران اجازه می‌دهد به قابلیت‌های جدید این نرم‌افزار دسترسی داشته باشند.

هفته‌ی گذشته، معرفی این قابلیت با عکس‌العمل‌های زیادی مواجه شد. استخراج ارزرمز توسط یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس، عکس‌العمل‌هایی از تمسخر تا خشم به دنبال داشت. به هر حال، از آن‌جا که ابزارهای استخراج، کیف پول‌های دیجیتال و اکثر موارد مربوط به ارزرمزها توسط نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس به عنوان تهدید شناخته می‌شوند، نورتون تصمیم گرفت یک راه حل امن برای استخراج ارزرمز اتریوم ارائه دهد که نیازی به خاموش کردن نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس نداشته باشد.

برای آزمایش و بررسی این قابلیت، تیم BleepingComputer یک نسخه‌ی آنتی‌ویروس Norton 360 را خریداری کرده و به عضویت برنامه‌ی EAP درآمد تا بتواند این قابلیت جدید را تجربه کند.

خوب

نکته‌ی خوب در رابطه با این قابلیت، وجود 50 میلیون کاربر آنتی‌ویروس Norton 360 در زنجیره‌ی استخراج است که باعث می‌شود استخراج اتریوم، به سرعت و سهولت انجام گیرد.

برای استفاده از این قابلیت، باید ساکن یکی از کشورهای انگلیسی‌زبان باشید و یک کارت گرافیک با حداقل حافظه‌ی 3گیگابایت، ترجیحاً مدل NVIDIA 1050 3GB یا بالاتر و یک کامپیوتر مجهز به سیستم عامل ویندوز داشته باشید. و البته عضو برنامه‌ی EAP نورتون هم باشید!

به محض قبول عضویت در برنامه‌ی EAP نورتون و آپدیت کردن آنتی‌ویروس Norton 360، پیام «Turn your PC’s idle time into cash» (از اوقات بیکاری کامپیوترتان پول دربیاورید) بر روی صفحه‌ی نمایش شما به نمایش درمی‌آید. وقتی بر روی لینک «Show me how» کلیک کنید، صفحه‌ی موافقت با قوانین و مقررات مربوط به این قابلیت به نمایش در می‌آید. پس از اعلام موافقت، صفحه‌ی اصلی قابلیت Norton Crypto را خواهید دید که همانند تصویر زیر، می‌توانید کار استخراج را آغاز کنید:

 

به محض شروع فرآیند استخراج، Norton Crypto از کارت گرافیک شما برای استخراج اتریوم استفاده کرده و می‌توانید صدای فن خنک‌کننده‌ی کارت گرافیک خود را که در حال استفاده از 100% توان خود می‌باشد، بشنوید.

از آن‌جا که این قابلیت تنها از GPU برای استخراج اتریوم استفاده می‌کند، افزایش سطح استفاده از CPU هنگام استفاده از این قابلیت، مشاهده نشد. بسیاری از کاربران، نگران استفاده از CPUی سیستم به هنگام فرآیند استخراج بودند که باید گفت این مورد رخ نخواهد داد.

نصب آنتی‌ویروس Norton 360، عضویت در برنامه‌ی EAP و آماده کردن سیستم، با احتساب ریستارت کردن کامپیوتر پس از نصب برنامه، در حدود 10 دقیقه زمان خواهد برد. با وجود سهولت انجام کار، امّا موارد و مشکلاتی وجود دارد که به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.


  

بد

هنگام استفاده از قابلیت Norton Crypto، سه مشکل عمده توجه ما را به خود جلب کرد.

قابلیت Norton Crypto به گونه‌ی برنامه‌ریزی شده که تنها هنگام بی‌کار بودن سیستم اقدام به استخراج ارزرمز کند، امّا هنگامی که ما اقدام به اجرای یک بازی کامپیوتری کردیم هم متوجه شدیم که فرآیند استخراج کماکان ادامه دارد. البته بازی به راحتی اجرا می‌شد و شاید فرآیند استخراج اتریوم بر روی صفحه‌ی نمایش، به اشتباه نمایش داده می‌شد.

مشکل بعدی این بود که در طی 36 ساعت آزمایش، حتی یک پِنی هم از استخراج ارزرمز نصیب تیم BleepingComputer نشد!

به دلیل سختی‌های استخراج اتریوم، استخراج کنندگان ترجیح می‌دهند با عضویت در poolهای استخراج و به اشتراک‌گذاری منابع سخت‌افزاری یا hash rate خود اقدام به استخراج اتریوم نمایند. در صورت استخراج یک بلاک اتریوم در poolها، اتریوم استخراج شده با توجه به میزان مشارکت کاربران، بین آن‌ها تقسیم می‌شود که البته خودِ pool هم بین 1 تا 7% ارزش اتریوم استخراج شده را به عنوان کارمزد برای خود برمی‌دارد.

قابلیت Norton Crypto نیز از pool اختصاصی خود برای استخراج اتریوم استفاده می‌کند که فعلاً تنها برای اعضای برنامه‌ی EAP در دسترس است و تعداد افراد کمی عضو آن هستند. به همین دلیل، در برابر poolهای بزرگ استخراج، این قابلیت شانس کم‌تری برای استخراج اتریوم دارد.

شاید با افزایش کاربران، امکان استخراج اتریوم توسط Norton Crypto هم افزایش پیدا کند، امّا در حال حاضر کاربران از شانس چندانی برای استخراج اتریوم از این طریق برخوردار نیستند.

به عنوان آخرین نکته هم باید به این موضوع اشاره کرد که قابلیت Norton Crypto از 100% توان کارت گرافیک کاربران استفاده می‌کند. این موضوع با توجه به استفاده‌ی بیش از حد و دمای بالای کارت گرافیک، از عمر مفید این قطعه می‌کاهد. و البته فراموش نکنید که این میزان استفاده از کارت گرافیک، افزایش میزان مصرف برق را نیز به دنبال خواهد داشت.


زشت

هنگام استخراج ارزرمزها، poolها مقداری از ارزرمز استخراج شده را به عنوان کارمزد pool برای خود برمی‌دارند. این مقدار برای poolهای جدیدالتأسیس 0% (به منظور جذب استخراج کننده) بوده و می‌تواند برای poolهای بزرگ، تا 5/2 الی 3% هم برسد.

بعضی از poolهای بزرگ استخراج اتریوم مانند Spark Pool یا EtherMine کارمزدی به میزان 1% برای خود برمی‌دارند. از سویی دیگر، Norton Crypto هنگام پرداخت سهم اتریوم شما، کارمزدی 15% برای خود در نظر می‌گیرد!

در قسمتی از مقررات و قوانین Norton Crypto آمده است: «در صورت استخراج اتریوم در pool، میزان اتریومی که به شما تعلق می‌گیرد، با مدت زمان مشارکت، میزان سهم شما در مشارکت و میزان اتریوم استخراج شده نسبت مستقیم دارد. ما در بازه‌های زمانی، اتریوم‌های استخراج شده را، در صورت وجود، به کیف پول دیجیتال شما که خودِ ما آن را ایجاد می‌کنیم، منتقل خواهیم کرد. هر کدام از این تراکنش‌ها (که با عنوان «پرداخت» شناخته می‌شود)، شامل کارمزدی می‌گردد که هزینه‌ی استفاده از نرم‌افزار استخراج Norton Crypto خواهد بود.»

باید به این قسمت از قرارداد هم توجه داشت که: «در حال حاضر، کارمزد استفاده از این قابلیت 15% است. در صورت هرگونه تغییر در میزان این کارمزد، این تغییرات به اطلاع شما خواهد رسید.»

در مقایسه با کارمزد بزرگ‌ترین poolهای استخراج اتریوم که 1% است، وجود 14% مابه‌التفاوت تغییر بسیاری در میزان اتریوم پرداختی به شما خواهد داشت.

برای درک بهتر این موضوع، در نظر بگیرید که سهم استخراج شما از اتربوم، در حدود 5  دلار است. درصورت استفاده از poolهای Spark Pool و EtherMine کارمزد دریافتی از سهم شما 5 سنت خواهد بود. در صورتی که کارمزد استفاده از Norton Crypto 75 سنت خواهد بود. در این‌جا شاهد اختلاف 70 سنتی بین کارمزدها هستیم! در طولانی مدت، این اختلاف می‌تواند مبلغ قابل‌توجهی باشد که شاید ارزش استفاده از Norton Crypto را پایین بیاورد.


پس خیلی هم نمی‌شه روی این قابلیت حساب باز کرد؛ خصوصاً برای ما ایرانی‌ها!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد