دکتر آی تی

دکتر آی تی

وب‌ سایت شخصی سهیل محمدیان- مترجم کتاب های کودکان و بزرگسالان، متخصص حوزه‌ ی آی تی و شبکه
دکتر آی تی

دکتر آی تی

وب‌ سایت شخصی سهیل محمدیان- مترجم کتاب های کودکان و بزرگسالان، متخصص حوزه‌ ی آی تی و شبکه

انواع RAID

 سلام! 

امروز می‌خوام درباره‌ی انواع RAID توی سرورها براتون بنویسم و توی مطلب بعدی هم ان شا الله نحوه‌ی RAIDبندی یک سرور hp رو براتون بگم.

خب! سؤال اول این‌که RAID چی هست؟ به زبان ساده، RAID یعنی این‌که شما بیشتر از یه دونه هارد داشته باشی و بخوای کاری کنی که میزان کارایی (Performance) هاردتون بیشتر از حالت عادی بشه. این افزایش میزان کارایی می‌تونه هم از نظر سرعت باشه، هم از نظر قابلیت اطمینان (یعنی این‌که در صورت بروز ایراد، اطلاعات‌تون از دست نره).

به طور کلی، ما 6 حالت RAID داریم: 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 6 (که از این‌جا، می‌تونید بیشتر در موردشون بخونید) که بعضی مواقع، با هم ترکیب هم می‌شن. مثل RAID 10 یا RAID 50. البته در دنیای واقعی، تنها 5 تا از این RAIDها رو استفاده می‌کنیم (RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 6 RAID 10) که از این 5 تا، RAID 5 و RAID 10 بیشترین استفاده رو دارن.  حالا بریم سر وقت توضیح هر کدوم:

نکته‌ی کنکوری: یادتون باشه که برای انواع RAIDها، ما به بیشتر از یک هارد نیاز داریم. این مقدار حداقلی برای RAIDها ی 0 و 1 برابر با دو هارددیسک، برای RAIDهای 2 و 3 و 4 و 5 برابر با سه هارددیسک و برای RAIDهای 6 و 10 برابر با چهار هارددیسک هست.


1) نوع اول RAID 0:

این حالت که بهش stripping هم می‌گن، به این صورت کار می‌کنه:


همون‌جور که می‌بینید، یعنی این‌که داده‌ها رو به ترتیب، یکی در میون ذخیره می‌کنه! یعنی یه بلاک رو توی هارددیسک اول و یه بلاک رو توی هارددیسک دوم ذخیره می‌کنه. از اون‌جایی که عمل خوندن و نوشتن به طور همزمان روی هر دو تا هارددیسک انجام می‌شه، سرعت‌تون زیاد می‌شه. در واقع توی RAIDها، این نوع RAID از نظر دسترسی به/ نوشتن اطلاعات، سریع‌ترین RAID محسوب می‌شه.
امّا همون‌طور که توی تصویر هم مشخصه، در صورتی که یکی از هارددیسک‌ها خراب بشه، تقریباً کل اطلاعات‌تون از دست می‌ره! چرا؟ برای این‌که تمام بلاک‌هایی روی اون هارددیسک خراب نوشته شده بود، از بین رفته‌ن! و این‌جوری می‌شه که فایل‌هاتون Corrupt می‌شه.


اگه می‌خواید با انواع دیگه‌ی RAID آشنا بشید، پس با «دکتر IT» همراه باشید:

  2) نوع دوم RAID 1:

این حالت، به اسم mirroring هم معروفه. احتمالاً می‌دونید که mirror یعنی آینه. پس این RAID اطلاعات رو آینه‌وار (!) ذخیره می‌کنه؛ این‌طوری:

توی این حالت، اطلاعات به صورت مشابه بر روی هر دو هارددیسک نوشته می‌شه. و موقع خوانده شدن هم، همزمان از روی هر دو دیسک خوانده می‌شه. حالا نکته‌ش کجاست؟ این‌جاست که موقع نوشتن، سرعت شما برابر با یکی از این هارددیسک‌هاست، ولی موقع خوندن اطلاعات، چون عملیات خواندن به طور همزمان از روی دو تا هارددیسک داره انجام می‌شه، سرعت خوندن اطلاعات بالاتر از سرعت خواندن از روی یه هارددیسک هست.
همون‌جوری که از قیافه‌ی این RAID مشخصه (!)، ظرفیت فضای ذخیره‌سازی‌تون نصف می‌شه! یعنی اگه دو تا هارد با ظرفیت 2 ترابایت داشته باشید، در صورت استفاده از RAID 1، فضای ذخیره‌سازی‌تون همون 2 ترابایت می‌شه.

پس برای چی از این RAID استفاده می‌کنیم؟ برای این‌که اگه یکی از هاردها کلاً ترکید، اطلاعات‌مون صحیح و سالم، روی اون یکی هارددیسک وجود داره و بابت از دست دادن اطلاعات نگرانی نخواهیم داشت.


3) نوع سوم RAID 5:

این حالت که می‌شه گفت محبوب‌ترین RAID هست، از چیزی به نام Parity برای تضمین امنیت داده‌ها تون استفاده می‌کنه. به این صورت هم کار می‌کنه:

توی ردیف اول (البته از نظر فنی، بهش می‌گن آرایه (Array)، توی دیسک‌های 1 تا 3 داده‌هاتون ذخیره می‌شه و توی دیسک چهارم، Parity مربوط به داده‌های دیسک‌های اول تا سوم. حالا این Parity چی هست؟ به زبان فارسی سخت (!) اگه بخوام بگم یه الگوریتمه که یه جورایی تمام داده‌های آرایه‌های قبلی رو توی خودش ذخیره می‌کنه و می‌تونه با استفاده از همون الگوریتم، در صورت از دست رفتن اطلاعات هر کدوم از آرایه‌ها، اون اطلاعات رو برگردونه.
برای این‌که خیال‌مون راحت باشه که همیشه و در همه‌حال یا تمام اطلاعات یا یه Parity توی آرایه‌هامون وجود داره، RAID 5، اطلاعات Parity رو توی یه هارددیسک ذخیره نمی‌کنه و طبق شکل بالا، Parityهای مربوط به هر آرایه رو ، توی یه هارددیسک مجزا ذخیره می‌کنه.
مثلاً فرض کنید که دیسک سوم منفجر بشه! توی ردیف A با کمک Parity، داده‌ی A3 که از دست رفته بود، دوباره بازیابی می‌شه. توی ردیف B هم با داده‌های B1 و B2 و B3 دوباره Parity ساخته می‌شه. توی ردیف C و D هم با استفاده از Parity موجود، مثل ردیف A، داده‌های از دست رفته ساخته می‌شه.
همون‌جور که احتمالاً متوجه شدید، توی این روش، ظرفیت یکی از هارددیسک‌هاتون به Parity اختصاص پیدا می‌کنه. یعنی اگه 4 تا هارد با ظرفیت 2 ترابایت داشته باشید، در نهایت، می‌تونید از 6 ترابایت فضا استفاده کنید.
راستی! یادتون باشه همون‌طور که بالا هم گفتم، توی RAID 5 حداقل باید 3 تا هارددیسک داشته باشید.

4) نوع چهارم RAID 10:
این حالت، ترکیبی از RIADهای 0 و 1 هست؛ به شکل زیر:
برای استفاده از این RAID، حداقل به چهارتا هارددیسک نیاز داریم که اون‌ها رو توی دو تا گروه دو تایی دسته‌بندی می‌کنیم. مثل تصویر بالا، دو تا دوتا، اون‌ها رو با هم RAID 1 می‌کنیم و آخر سر، اون جفت‌هارددیسک‌های RAID 1 شده رو، RAID 0 می‌کنیم. در این حالت هم از سرعت RAID 0 بهره‌مند می‌شیم  و هم از ضریب اطمینان RAID 1. البته که فضای به دست اومده هم نسبت به ظرفیت هارددیسک‌ها، نصف می‌شه!

حالا یه سؤال کنکوری: با توجه به این موارد، به نظر شما RAID 50 چجوری می‌شه؟

اگه سؤالی داشتین یا مورد بود، همین‌جا برام کامنت بذارید!
خداحافظ!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد