دکتر آی تی

دکتر آی تی

وب‌ سایت شخصی سهیل محمدیان- مترجم کتاب های کودکان و بزرگسالان، متخصص حوزه‌ ی آی تی و شبکه
دکتر آی تی

دکتر آی تی

وب‌ سایت شخصی سهیل محمدیان- مترجم کتاب های کودکان و بزرگسالان، متخصص حوزه‌ ی آی تی و شبکه

کار با تجهیزات سیسکو؛ به راحتی آب خوردن!

سلام!

دوستانی که سیسکوکار (!) هستن، لطفاً به خوندن این نوشته ادامه ندن الکی! امروز روی سخن من با کسانی هست که تخصص‌شون حوزه‌ی دیگه‌ای از شبکه‌ست و به ناچار، مجبور هستن تنظیمات یکی از دیوایس‌های سیسکو (روتر یا سوئیچ) رو تغییر بدن. مثلاً همین هفته‌ی پیش، من مجبور شدم به خاطر نصب یک سرور جدید (که این‌جا داستان آنباکسینگش رو خوندید)، تنظیمات مربوط به پورت‌ های سوئیچ مرکزی سیسکوی خودم رو تغییر بدم. کلّی غصه‌دار شدم که الان باید برم SSH بزنم و دستور و کد و این داستان‌ها؛ من هم که هیچ‌کدوم رو بلد نیستم!

امّا توی سایت سیسکو، یه چیز خیلی خوب پیدا کردم! یه نرم‌افزار به نام Cisco Network Assistant. یه رابط کاربری گرافیکی که خیلی راحت می‌تونید با کمک اون، تنظیمات مربوط به دیوایس مورد نظرتون رو انجام بدید!

پس با من همراه باشید:

 

 وقتی که نرم افزار رو نصب و اجرا می‌کنید، با چنین صفحه‌ای رو به رو می‌شید:


این‌جا باید آی.پی دیوایس مورد نظر خودتون رو وارد کنید. و البته حواستون باشه که ارتباط سیستمی که این نرم‌افزار رو روش نصب کردید، با دیوایس مورد نظر برقرار باشه. بعد از وارد کردن آی.پی، این صفحه رو می‌بینید:


که معلومه باید چی کار کنید! یوزرنیم و پسورد رو وارد می‌کنید و وارد محیط کاربری دیوایس‌تون می‌شید که اگه قبلاً با Cisco Packet Tracer کار کرده باشید، با آیکون آشنایی روبه رو می‌شید:

از منوی سمت چپ، به تمام تنظیمات دیوایس خودتون دسترسی دارید. برای مثال، وقتی از زیرمنوی Configuration، گزینه‌ی Smartports رو انتخاب می‌کنید، نمای کلّی دیوایس‌تون رو به شما نشون می‌ده و از اون‌جا می‌تونید تنظیمات مربوط به پورت‌ها رو انجام بدید:

یکی از مهم‌ترین کاربردهای سوئیچ‌های مدیریتی سیسکو، استفاده از قابلیت VLAN بندی هست. که از همین منوی Configuration باید وارد قسمت Switching بشید و بعد از انتخاب VLANS می‌تونید تنظیمات دلخواه خودتون، مثل ایجاد یک VLAN جدید یا اختصاص یک VLAN به پورت خاص رو انجام بدید:

چون تخصص من سیسکو نیست، نمی‌تونم راجع به کارایی و امکانات این نرم‌افزار توضیح کافی بدم. ولی در حد کارهای روتین و رفع ایرادات این‌چنینی و مسائل مربوط به VLAN بندی، انصافاً نرم‌افزار کارراه‌انداز و مفید و ساده‌ای هست!
برای دانلودش هم می‌تونید از این لینک استفاده کنید:
موفق باشید!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد